Написати
аудіодиктант " Пташині серенади"
Слухайте дуже уважно текст,
тоді напишете без помилок.
Зверніть увагу на такі слова:
- народження, поллється,
солов'їна, дрізд
- слова з -ьо- (польовий,
пізнього, тьохне)
- уважно з дієсловами на -ться (займається,
обірветься тощо)
- правила роз-, без- (розсиплеться)
-
правила написання прислівників (зранку, ввечері)
Коми лише у передостанньому абзаці. У тексті зустрічаються два тире – у передостанньому абзаці і в останньому перед сполучником і.
Увага! Писати потрібно охайно, дотримуюсь усіх каліграфічних вимог.
Запишіть на окремому листочку (без дати):
Контрольний диктант
Пташині серенади
Вправа 1.
Перепиши
загадки, розкриваючи дужки.
Хто (в) ранці ходить (на) чотирьох ногах, (у) день
(на) двох, а (в) вечері (на) трьох. (В) день (у) небі гуляє, а (в) вечері (на)
землю сідає. (На) весні веселить, (в) літку холодить, (в) осени годує, (в)
зимку гріє. (На) дворі горою, а (в) хаті водою.
Відгадки. Людина, Сонце, Дерево, Сніг.
Вправа 2.
Прочитай
словосполучення і заміни їх дієсловами в неозначеній формі з прислівником.
Зразок. Цікаве оповідання – розповісти цікаво.
Швидка допомога. Сумлінне навчання. Щасливе життя.
Весела розмова. Рясний цвіт. Цікаве оповідання. Радісна перемога. Уважний
слухач.
Вправа 3. Добери до
поданих прислівників близькі за значенням прислівники. Запиши їх парами.
Ззаду, вмить, навік, зрідка, навкруги, навмисне,
звідусіль.
Слова для довідок: навколо, позаду,
миттю, звідусюди, інколи, назавжди, свідомо.
Вправа 4. Випиши зі
словника по два-три прислівники, які відповідають на питання як? коли? куди?
Склади і запиши з ними кілька речень.
Вправа 5. Прочитай
прислівники і запиши їх трьома колонками за питаннями як? де? коли?
Вгорі, щороку, чітко, скрізь, акуратно, всюди, вранці,
впевнено, відмінно, колись, навкруги, восени, тривожно, взимку, чисто, надворі,
ввечері, давно, ввічливо, там.
Вправа 6. До
поданих прислівників добери прислівники з протилежним значенням і запиши їх.
Зразок. Вперед – назад.
Високо, пізно, холодно, м’яко, тихо, близько,
сьогодні.
Слова для довідок: вчора, голосно,
рано, жарко, низько, твердо, далеко.
Вправа 7.
До
поданих дієслів добери прислівники, які відповідають на питання як? коли?
Зразок. Говорити голосно, чітко, виразно.
Писати, читати, вчитися, боротися, працювати.
Вправа 8.
Прочитай
загадки. Відшукай у них прислівники. Випиши їх із дієсловами, поставивши у
дужках питання.
Хто малюнки на вікні уночі зробив мені?
Сонце пече, липа цвіте, жито достигає. Коли це буває?
Влітку служить, а зимою зуби сушить.
Хто найдальше бачить?
Два брати спереду йдуть, за нами двоє ще женуться,
біжать, ніяк не доженуть, об землю спересердя б’ються.
Хто літає дуже гарно, робить діло всім погане? Як
раніше не устане, то в саду чогось не стане.
Відгадки: Мороз, влітку, борона, розум, колесо,
метелик.
Вправа 9.
До
поданих дієслів добери й запиши прислівники, з якими ці дієслова могли б
уживатися.
Вчитися добре, відмінно; Турбуватися…, …;
Розповідати…, …; Думати…, …;
Звертатися…, …; Бачити…, …;
Ходити…, …; З’явитися…, …;
Виконувати…, …; Шукати…, …;
Оберігати…, …; Рухатися…, …;
Вправа 10.
Прочитай
текст. Спиши, вибравши з дужок прислівники, які краще відповідають меті
висловлювання.
Для чого лисиці хвіст потрібен? Та вона ж без нього
(зовсім, абсолютно) пропаде. Поженуться за нею собаки – (швиденько, швидко) її
безхвосту зловлять. А з хвостом лисичка (обов’язково, неодмінно) їх надурить.
Поведе хвостом праворуч, а сама вліво метнеться. Так і втече руда геть від
переслідувачів.
Вправа 11.
Прочитай.
Спиши ці правила, поставивши потрібні за змістом прислівники. Доведи, що це
діловий текст.
Стеж за своєю ходою. Вона повинна бути вільною,
пружною. … човгати ногами, випинати живіт, розмахувати руками, ступати… або… .
Ступай на всю ступню, але став її ….
Не горбся, не волочи ноги. Стій…, не згинаючись, не
тримай руки в кишенях.
Для довідок: негарно, недобре; важко,
тяжко; розслаблено, немічно; легко, легенько; рівно, прямо. (З кожної пари добирається той прислівник, який можна використати у
діловому тексті.)
Вправа 12. Прочитай
речення. Визнач, якого вони змісту – ділового, чи художнього. Пошир їх
однорідними прислівниками.
1. Учися…
і… накривати на стіл.
2. Подарунок
має бути…, … оформлений.
3. Коли
тебе про щось запитують, відповідай …, ….
4. …
вимовляй кожне слово.
5. У
гостях поводься…, …, … .
6. ….,
….. використовуй кожну хвилину.
7. Не
гарячкуй, коли чимось схвильований, говори………….
Для довідок: правильно, красиво, гарно,
акуратно, чітко, люб’язно, правильно, скромно, просто, невимушено, розумно,
доцільно, спокійно, ввічливо.
Вправа 13. У
прислів’ях вказати прислівники.
Весною і в горобця пиво.
Літом і баба сердита на піч.
Восени багач, а навесні прохач.
Зробив діло – гуляй сміло.
Не кайся рано вставати, а кайся довго спати.
Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться.
Де щира праця – там густо, а де лінь – там пусто.
Вправа 14.
Пошир
речення однорідними прислівниками. Поясни розділові знаки. Добери заголовок до
тексту. Доведи, що це художній опис.
…. , …. проминуло літо. Прийшла осіння пора. …, …
падають пожовклі листки. Вітер …, … жене похмурі хмарки, жбурляє холодний
пісок. Дерева ронять у воду дрібненьке листя. … навкруги,….
Вправа 15.
Відгадай
загадки. Випиши з них прислівники, дібравши антоніми.
1. Швидко гризе, дрібно жує, само не ковтає, хто його
відгадає?
2. Ношу
його багато років, а ліку йому не знаю.
3. Літає
часто він довкола, дерев чимало поламав, але ніде, ніхто й ніколи його не
бачив, не тримав.
4. Народився
у пустині, де скрізь сухо й дуже жарко; має два горби на спині й живе в
зоопарку.
5. Ніч
настала – зерно розсипає, глянули вранці–нічого не має.
6. Скрізь
узимку я мандрую, вправно вікна розмалюю, пофарбую поле й ліс, твої щоки й
навіть ніс.
7. Весною
веселить, літом холодить, восени годує, а взимку гріє.
8. І
взимку і літом одним цвітом.
9. Усілися пташки на гілках гарненько, як вітер
подує - шепочуть тихенько. Весною і влітку сидять, не злітають, а взимку
поглянеш – пропала вся зграя.
10.
Що
за дивні рибаки:
Ставлять сіті на гілки,
В травах сіті розстилають,
Нишком здобичі чекають.
11. Всередині - дух
Сам легкий, як пух,
Удариш - не плаче,
А весело скаче.
12 З дерева я вирізана, гладенько витесана, співаю–заливаюся...
Як я називаюся?
КРОСВОРДИ
1. Записати в кросворд слова з протилежним значенням
до поданих слів: рано, косо, голосніше, весело, важко, слабко, легко, грубо,
брудно, прямо.
По
горизонталі:
1.Прислівник – синонім слова радісно.
2.Мчить, як стріла.
3.Працює, як сонна муха.
4.Лінія, проведена не зовсім рівно.
5.Прислівник, утворений від прикметника довгий.
По вертикалі:
1. Прислівник,
утворений від дієслова вміти.
3. Не
бачити, як своїх вух.
6. Прислівник-антонім
до слова гарно.
8. Прислівник-антонім
до слова солодко.
9. Прислівник-антонім
до слова близько.
3 кросворд.
1. Незмінна
частина мови, що відповідає на питання як? де? коли? куди?
2. Лягати
разом з курми.
3. Читати,
протягуючи слова.
4. Повернутися
додому в призначений час.
5. Прислівник,
утворений від прикметника красивий.
6. Брати
участь у змаганнях в перший раз.
7. Мчить,
як стріла.
8. Бігти,
переганяючи один одного.
ПОВТОРЕННЯ ЗА РІК
Вправа 1.
Спишіть. У словах замість пропусків напишіть потрібні
закінчення. До слова Вітчизна доберіть спільнокореневі
слова.
1) Коли
любиш свою Вітчизн..., то й на подвиг за неї підеш.
2) Нема краю
кращого за рідний край, нема країни кращої за Вітчизн...
3) Людина
без Вітчизн..., як соловей без лісу.
4) Моя
Вітчизн... — пісня колискова.
Вправа 2.
Спиши. Розбери речення за членами речення. Визначте
частини мови.
На осінніх
канікулах я гарно відпочив у бабусі.
Тихо і
спокійно осіннього дня в лісі.
Вправа 3.
Випишіть спочатку різні форми одного слова, а потім —
спільнокореневі. Корені виділіть.
РІДНИЙ КРАЙ
Рідне, рідна, рідний — корінь роду й народу. Рідна мати й рідний тато, рідна
земля й рідна Україна, рідна мова й рідна школа...
Святі слова тримають нас на світі й учать любові до берегів, між якими з
віків у віки тече ріка нашого народу, нашої нації, нашої України! Школу
поставили українці в один ряд із такими словами, які рівноцінні життю,— мама,
Україна, мова.
Ми, українці,— нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує
нашу віру, що ми вічно будемо на цій землі. (За Я. Гояном)
Вправа 4.
Спишіть прислів’я. Визначте, що
спільного у поданих висловах.
1) Майстром
ніхто не народився, а зробився.
2) Ще жоден
майстер з неба не впав.
3) Справа
робить майстра.
4) Зробивши
роботу, добре відпочивати.
5) Багато
рук — легка робота.
6) Добрий
початок — половина роботи.
Вправа 5.
ТЕСТУВАННЯ
1. Позначте речення.
а) Біля нас.
б) Сергій та
Максим заспівали пісню.
в) Упродовж
дня.
2. Позначте окличне речення.
а) О земле
рідна!..
б) Що ти
мені вчора обіцяв?
в) Ми будемо
відпочивати...
3. Позначте спонукальне речення.
а) Вчителі
на перерві вийшли на коридор.
б) Любіть
Україну, як сонце, любіть...
в) Чи всі виконали
домашнє завдання?
4. У якому реченні немає однорідних членів
речення?
а) Діти
розмовляють голосно.
б) Андрій
прийшов і розповів.
в) Марина і
Катерина прибігли.
5. Позначте речення, у якому правильно визначено
граматичну основу.
а) Сьогодні
на уроці ми вивчали нову тему. (Вивчали тему.)
б) До
кімнати зайшли гості. (Зайшли гості.)
в) Ольга
відкрила книгу й прочитала правило.(Відкрила книгу і прочитала.)
6. Проаналізуйте подані речення за метою висловлювання
та обведіть відповідний номер:
1 — розповідне, неокличне речення,
2 — питальне речення,
3 — спонукальне речення,
4 — окличне речення.
1) Скільки
шляхів-доріг відкрито кожному! 1 2 3 4
2) З
однолітками-туристами мандруй по рідній землі, милуючись її неповторною
красою. 1 2 3 4
3) Теплого
дня вирушаємо до лісу, щоб відчути його свіжу прохолоду. 1 2 3 4
4) А
літньої пори? 1 2 3 4
Немає коментарів:
Дописати коментар